vrijdag 20 februari 2015

Ik heb nog een paar contacten tegoed – toch is vandaag het einde van mijn snuffelstage. Tijd voor een paar conclusies.
 
1                    Wat ben ik overal hartelijk ontvangen! Elke gesprek was open, eerlijk. Natuurlijk eerst even aftasten en kennismaken. Maar daarna ging het over de Vogelbuurt zelf. En ik voelde me heel erg welkom om aan al die initiatieven te ‘snuffelen.’ Ik ben echt blij met de contacten die ik heb opgedaan. Hopelijk zien en spreken we elkaar nog eens.

2                    De mensen van de kerk, die met me mee op stap gingen waren voor mij echt een stimulans! Dank jullie wel daarvoor. Het was gezellig. Jullie inbreng en hulp bij het luisteren en vragen heeft me geholpen. En het was leuk om ook jullie enthousiasme en betrokkenheid te zien groeien.

3                    De stage heeft mij persoonlijk verrijkt. Ik weet niet wat ervan komt, maar zo was het al goed: een duikje in de maatschappij, zien hoe mensen hun bestaan beleven, leren van professionals, bemoedigd worden door vrijwilligers.

4                    Kan ik conclusies formuleren over de Vogelbuurt zelf? Daar moet ik voorzichtig mee zijn. Het was immers niet meer dan snuffelen wat ik deed!
De Vogelbuurt oogt als een eenvoudige, rustige en nette wijk. De mensen leven hun leven en vinden dat prima. En zijn heel goede initiatieven en er wordt geïnvesteerd in een goed woonklimaat. Er zijn ook problemen, soms tussen (groepen) mensen onderling, soms achter de voordeur, in lek geval soms met het water… Misschien kunnen ze daar nog meer hulp gebruiken. Maar in elk geval niet van mensen die denken dat ze beter zijn of alles beter weten. Het belangrijkste is dat naar de mensen daar wordt geluísterd. Dat ze worden gezíen en dat ze serieus genomen worden. Zoals dat geldt voor alle mensen.

 Hoe nu verder?
            Ik zou het heel leuk vinden om deze stage in de Vogelbuurt te evalueren. Daarvoor probeer ik een avond te beleggen in het Oosthonk. Wat mij betreft is iedereen daar welkom om na te kaarten, maar ik stem de datum speciaal af met mijn medebezoekers. Wat lijkt het me leuk om met elkaar nog eens de ervaringen te delen en te kijken wat er voor de toekomst opborrelt. Jullie horen tijd en plaats van mij.

Tenslotte: iedereen die meegelezen heeft, of dat alsnog doet: bedankt voor de belangstelling.

Ulbe van der Meer

Tiel, voorjaar 2015-02-20

PS: hou deze site af en toe in de gaten. Wordt mogelijk vervolgd….

Geen opmerkingen:

Een reactie posten