zondag 1 februari 2015

Dag beste mensen

Dit is mijn eerste blogje. Vandaag begint mijn snuffelstage in Tiel-Oost, met name in de 'Vogelbuurt.' Ik ben benieuwd.

Ik herinner me twee bezoekjes aan de Vogelwijk toen ik 11 jaar geleden als predikant in Tiel begon. Ik bracht er een bezoek aan een weduwe uit onze gemeente die jaren met man en (vrij veel) kinderen in de Merelstraat had gewoond. "Hoe hebben ze dat hier zo gered" dacht ik nog. Kort daarna verhuisde zij naar 't Vrijthof. Sindsdien had ik geen 'ambtelijke verplichtingen' meer in de Vogelbuurt: er woonden geen leden van onze kerk meer in die wijk... Maar ik dacht: heb ik er dan niets meer te zoeken? Is er niets meer te vinden...?

Of het eerder of later was weet ik niet meer. Ik fietste op een druilerige dag door Tiel Oost, waarschijnlijk op de terugweg van een Bouwmarkt. Ik wist de weg niet goed en 'verdwaalde' een beetje tussen al die huizenrijen. Ik heb het wel vaker als ik veel mensen bij elkaar zie - dan denk ik: hoe leven die mensen hier met elkaar? Wat gaat goed, wat is moeilijk?
En toen stond ik ineens voor een kerk, midden tussen de huizen. Navraag leerde mij dat het een R.K. kerk was... die inmiddels was gesloten. Dat riep weer vragen bij mij op: hoe is het met deze kerkgemeenschap gegaan de afgelopen tijd? Hoe lang heeft die kerk hier gestaan en wat betekende ze voor de wijk? En wat betekent het dat die kerk nu verdwijnt? Ik keek er wel van op toen ik hoorde dat 'mijn eigen kerk' dit gebouw bijna had gekocht. Nu is het de Magnificat-kerk aan de Beethovenstaat geworden, 'ver weg' van de Vogelbuurt.

Elf jaar later ga ik misschien antwoord krijgen op de vragen die me sindsdien zijn bijgebleven. De komende weken mag ik verschillende mensen en instanties bezoeken om ze te vragen naar het leven en de mensen in de Vogelbuurt. Vanmiddag de eerste visite bij een echtpaar dat er woonde vanaf het trouwen tot aan het pensioen, 48 jaar! Zij kunnen vast veel vertellen over het wel en wee van de wijk. Lijkt het je interessant? Lees dan morgen een kort verslag van mijn ontmoeting.

O ja, heel fijn dat verschillende leden van de Magnificat met me meegaan. Dat maakt mijn 'stage' bij voorbaat gezellig. Ik ga fluitend op stap!

1 opmerking:

  1. Ik heb al een paar keer geprobeerd om een reactie te plaatsen. Maar het lukt mij gewoon niet. Over de naam Nachtegaallaan zijn sterke twijfels. Sommige oudheidkundigen denken aan een klein kanongeschut. Dit om de stad Tiel te beveiligen tegen aanvallen vanuit het oosten. Vanuit dit gegeven geredeneerd is het dus geen deel van de Vogelbuurt. Hoe dan ook, deze straat was heel lang geleden een belangrijke verkeersader. Het was namelijk een Koningsweg. En aan het begin van deze Koningsweg stond de Zandwijkse kerk.de Sint-
    Vincentiuskerk.

    BeantwoordenVerwijderen